Κλιματική αλλαγή: Απαιτητική πρόκληση για τις επιχειρήσεις

Η κλιματική αλλαγή και οι μέθοδοι αντιμετώπισής της είναι ένα θέμα το οποίο γίνεται όλο και πιο πιεστικό για τις κοινωνίες, αλλά και για τις επιχειρήσεις. Καθώς η λειτουργία των επιχειρήσεων ευθύνεται για ένα μεγάλο ποσοστό των εκπεμπόμενων ρύπων, πολλές έχουν ήδη προχωρήσει σε συγκεκριμένες στρατηγικές και προγράμματα για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής αλλά και για τη μείωση του ενεργειακού κόστους, διεκδικώντας ηγετική θέση στον σημαντικό αυτό τομέα της εταιρικής υπευθυνότητας. Και ενώ σε παρελθόντα χρόνο το κοινωνικό σύνολο δεν ήταν ευαισθητοποιημένο σε σχέση με ζητήματα που αφορούσαν το περιβάλλον, φαίνεται ότι όλο και μεγαλύτερη μερίδα του κόσμου στρέφεται προς φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα σε όλα τα επίπεδα.
Σε έρευνα green marketing (πράσινου μάρκετινγκ), που αποτελεί συνεργασία του Κέντρου Αειφορίας (CSE) με το Ερευνητικό Εργαστήριο Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (A.LA.R.M.), διαφαίνονται αυξητικές τάσεις στη γνώση των καταναλωτών αναφορικά με επιχειρήσεις και προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον. Το 20,8% (17,4% το 2009) των καταναλωτών γνωρίζει επιχειρήσεις στην Ελλάδα που προστατεύουν το περιβάλλον, ενώ το 58,6% (από 30% το 2009) γνωρίζει φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα.
Η αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών το 2010 επηρεάζεται σημαντικά από την προστασία του περιβάλλοντος. Το 44,8% των ερωτηθέντων υποστηρίζει ότι αγοράζει προϊόντα τα οποία δίνουν μέρος των εσόδων τους σε ενέργειες προστασίας του περιβάλλοντος. Το 52,3% αλλάζει τη μάρκα του προϊόντος που χρησιμοποιεί για να αγοράσει ένα νέο, φιλικό προς το περιβάλλον, ενώ το 40,9% πληρώνει υψηλότερη τιμή για να αγοράσει μια φιλική προς το περιβάλλον μάρκα. Όλο και μεγαλύτερο μέρος του καταναλωτικού κοινού αναζητά προϊόντα συσκευασμένα σε ανακυκλώσιμη συσκευασία, καθώς το 55,4% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα προτιμάει αυτά τα προϊόντα από παρόμοια με συσκευασία που δεν ανακυκλώνεται.

Οικολογική συνείδηση

Η διογκούμενη περιβαλλοντική ευαισθησία και συνείδηση των Ελλήνων καταναλωτών εκδηλώνεται με ενέργειες όπως ανακύκλωση, συμμετοχή σε οργανωμένες δράσεις και αλλαγές στην προσωπική συμπεριφορά για την εξοικονόμηση ενέργειας. Στην πλειονότητά τους δεν θεωρούν ότι το κίνημα για το περιβάλλον είναι μόδα και εξοικειώνονται περισσότερο με φιλικές προς το περιβάλλον εταιρείες και μάρκες, αναγνωρίζοντας τις δράσεις τους. Χρησιμοποιούν πολλές πηγές πληροφόρησης για να ενημερωθούν για τα φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα και τις επιχειρήσεις, ενώ υψηλό ποσοστό των καταναλωτών έχει αγοράσει διάφορες κατηγορίες πράσινων προϊόντων και τα ποσοστά των τακτικών πελατών αυξάνονται συνεχώς. Δηλώνουν μάλιστα ως βασικό λόγο προτίμησης των πράσινων προϊόντων τον παράγοντα υγεία. Οι αγορές δεν φαίνονται επηρεασμένες από την οικονομική κρίση, καθώς διαφαίνεται ανοχή σε υψηλότερες τιμές των συγκεκριμένων προϊόντων.
Επίσης, σε ό,τι αφορά τα ευρείας κατανάλωσης προϊόντα, παρά τη συνεχή ανάπτυξη εξειδικευμένων καναλιών πώλησης, τα σούπερ μάρκετ αναδεικνύονται σε δυναμικό σημείο πώλησης πράσινων προϊόντων. Τέλος, αναπτύσσονται νέα προϊόντα, όπως συσκευές νοικοκυριού χαμηλότερης ενεργειακής κατανάλωσης, οικοδομικά υλικά για εξοικονόμηση ενέργειας και χρηματοδοτικά προϊόντα για ενεργειακή ανακαίνιση κατοικίας. Επίσης παρατηρείται αυξημένη συμμετοχή σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς για την προστασία του περιβάλλοντος.

Περιορισμός εκπομπών

Όσον αφορά τις επιχειρήσεις, η χάραξη στρατηγικής μείωσης του ανθρακικού αποτυπώματος αποτελεί το πρώτο βήμα, αλλά και σημείο αναφοράς για τους διεθνείς επενδυτές που θέλουν να επενδύουν σε περιβαλλοντικά υπευθύνους οργανισμούς. Το σημαντικότερο βήμα σε αυτή την κατεύθυνση είναι ο υπολογισμός και η μείωση των εκπομπών.
Υποστηρικτικό ρόλο σε αυτή την πρωτοβουλία έχει αναλάβει το Carbon Disclosure Project (CDP). Πρόκειται για έναν ανεξάρτητο μη κερδοσκοπικό οργανισμό, ο οποίος διαθέτει τη μεγαλύτερη βάση δεδομένων με εταιρικές πληροφορίες σχετικές με την κλιματική αλλαγή. Μέσω του CDP, πάνω από 3.000 οργανισμοί παγκοσμίως και επενδυτές με κεφάλαια ύψους 71 τρισ. δολαρίων έχουν προχωρήσει στη μέτρηση και δημοσιοποίηση στοιχείων για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που εκλύουν, τη διαχείριση υδάτινων πόρων και την αξιολόγηση της κλιματικής αλλαγής, με σκοπό την επίτευξη των στόχων τους και τη βελτίωση της αποδοτικότητάς τους. Το 2011 αναμένεται να συλλεχθούν αντίστοιχα δεδομένα για περισσότερες από 8.000 εταιρείες παγκοσμίως.
Το Κέντρο Αειφορίας (CSE) Ελλάδας έχει συνάψει στρατηγική συνεργασία με το Carbon Disclosure Project (CDP). Μέσω αυτής της συνεργασίας το CSE αποσκοπεί στην ανάδειξη πρωτοβουλιών με στόχο τη μείωση του εκπεμπόμενων ρύπων αλλά και τη σημαντική μείωση κόστους, ενώ ήδη έχει συνεργαστεί για το σκοπό αυτό με σημαντικές ελληνικές εταιρείες.

ΠΗΓΗ: Free Sunday

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις